check
לייזרים בשירות הכימיה | האוניברסיטה העברית לנוער

לייזרים בשירות הכימיה

תחום ההרצאה: כימיה

המרצה: הדוקטורנט ישי אלבק - המכון לכימיה

המפגש יעסוק בלייזר ויפתח בהצגת הקשר בין אור לאנרגיה ויציג את הדואליות של האור. ניתן להמיר אנרגיה מסוג אחד, למשל כימי, לצורה של קרינה, תוך שימור אנרגיה. מערכת כימית בעלת אנרגיה עודפת, ברמה אנרגטית גבוהה, יכולה באופן ספונטני להמיר אנרגיה זו לקרינה באנרגיה המתאימה. ניתן גם לאלץ מערכת כזו לפלוט קרינה ע"י הקרנה חיצונית (פליטה מאולצת) כשם שניתן להכניס למערכת אנרגיה זו על ידי בליעה שלה.

הלייזר מנצל תופעות אלו ליצירת קרן אור מוגברת בעלת תכונות ייחודיות. באמצעות חומר מתאים שאפשר לעורר אנרגטית, גורמים לפליטה ספונטנית של חלקיקי אור שבתורם יכולים להמשיך ולגרום לפליטה מאולצת של חלקיקי אור נוספים שהולכים ומתרבים. הגברה זו מתאפשרת הודות לכליאה חלקית של הקרינה בין שתי מראות היוצרות מהוד, וחלק מן הקרינה יכול לצאת כקרינת לייזר.

נסביר את תכונות הקוהרנטיות ומונוכרומטיות המאפיינות את הלייזר, ונעמוד על האפשרות ליצור פולסים של לייזר קצרים בזמן. נדגים את חשיבותו של הלייזר במדע, הן בפן היישומי ובמיוחד בפן המחקרי.

נכיר את הלייזר ואת היתרונות שלו על פני מקורות אחרים, ונבחן את הדרכים השונות בהם משתמשים בלייזרים על מנת לקבל מידע על תהליכים כימיים.